Endringer i trygdelovgivningen – praktiske aspekter

Med virkning fra årsskiftet er trygdelovgivningen på tannområdet revolusjonert. De fleste har nok fått med seg de viktigste endringene, men det kan være greit å oppsummere hva som er nytt, og knytte noen kommentarer til noen av effektene endringene vil kunne få.

Hva er stønadsberettiget?

Mange tannleger har uttrykt bekymring overfor NTF over at de heretter selv skal bedømme om behandlingen de utfører faller innenfor rammen av stønadsberettiget behandling – og frykter represalier i form av økonomiske krav om tilbakebetaling til NAV hvis de har misforstått regelverket. Heldigvis har NAV klargjort følgende: Hvis man bruker den nye forskriften for tannbehandling etter folketrygdlovens § 5 – 6 som oppslagsverk for den type behandling man ønsker å gi, er man på sikker grunn. Alt er tillatt hvis ikke det motsatte er eksplisitt nevnt. I første fase vil NAV opptre mer veiledende enn straffende ved misforståelser. Det er ved systematisk feilbruk at tannleger risikerer ettersyn. I vår elektroniske tid vil det fort bli synlig hvis enkelte tannleger har et svært høyt forbruk på enkelte takstnummer. Men ved riktig bruk av lovverket har man lite å frykte. Alt man trenger å vite står i «Det gule heftet» som ble sendt ut som vedlegg til Tidende nr. 1, 2008 og som også ligger på NTFs nettsted.

Heftet heter i år «Folketrygdens stønad til dekning av utgifter til tannbehandling» og inneholder bare ett rundskriv, én forskrift og ett takstsystem. Vi viser for øvrig til NTFs trygdesider der man kan klikke seg inn på behandlingstyper og finne de detaljene og takstene som gjelder for hvert av de 14 punktene. Gå inn på Profesjon og fag og klikk så på Trygd og tannbehandling.

Tannskade ved ulykke

I forskriftens § 1 pkt. 13 Tannskade ved ulykke finner man formuleringen «Det gis stønad som en engangsytelse når behandling er påbegynt innen ett år fra ulykken fant sted». Dette skal ikke forstås slik at behandlingen skal være avsluttet løpet av ett år.

Sjeldne medisinske tilstander

Pkt. 1 Sjeldne medisinske tilstander krever litt oppmerksomhet. Diagnosene på A-listen er umiddelbart kvalifiserende for trygdestønad mens B-listen inneholder diagnoser der relevans mellom sykdom og tannbehandlingsbehov skal vurderes av tannlegen, og dette skal journalføres. Listene vil være under stadig endring, så det er derfor viktig at man sjekker dem med visse mellomrom når man har pasienter med noen av diagnosene. Listene finner du på NTFs nettsted med lenke til NAVs oppdaterte lister. Det skilles ikke lenger mellom «nødvendig» og «omfattende» behandling for denne gruppen.

Munntørrhet og slitasje

Ved behandling av tannskade på grunn av munntørrhet eller patologisk slitasje kreves det ett års observasjonstid for å dokumentere tilstanden. Unntaket er ved munntørrhet når produksjonen av saliva ligger under en viss verdi som angis i forskriften. Her må det foretas spyttprøve som dokumentasjon. Dokumentasjon for patologisk slitasje skal følge journalen i form av røntgen, kliniske fotos, modeller eller fotos av modeller.

Periodontitt

Periodontittbehandling og rehabilitering etter marginal periodontitt er tatt inn i samme punkt. Tremånedersregelen for systematisk periodontittbehandling er fjernet, og det kreves ikke gjennomført systematisk periodontittbehandling før eventuell implantatbehandling påbegynnes. Det kreves imidlertid at kjevene er fri for patologiske tilstander.

Skjema

Alle søknadsskjemaer er nå borte, og alle oppgjørsskjema er like. Skjemajungelen er dermed redusert til ett regningsskjema (NAV 05 – 06.20 Skjema for tannbehandling), ett samleregningsskjema (NAV 05 – 06.22) og et henvisningsskjema for kjeveortopedi (NAV 05 – 06.10). Disse skjemaene finner du på NTFs nettsted under Trygd og tannbehandling, og på NAVs nettsted under T for Tannlege. Tidligere skjema ligger også ute på NAVs nettsted til bruk ved behandling utført i 2008.

Direkte oppgjør

NAV tilbyr norske tannleger direkte trygdeoppgjør. Ordningen fungerer slik at tannleger månedlig sender inn samleregning og enkeltregninger. Mange spesialister har sett fordeler ved denne ordningen, som sparer dem for å ha store utestående fordringer. Allmennpraktikere må undertegne mønsteravtale, fylle ut skjema med praksisopplysninger vedlagt autorisasjon og sende dette til NAV Helsetjenesteforvaltnings regionkontor i hjemregionen. Fylkeskommunene kan ha avtale om direkteoppgjør på vegne av sine ansatte tannleger.

En slik avtale kan ha fått ny aktualitet på grunn av den nye «trygdetankegangen». Pasientene betaler bare egenandel/mellomlegg, risikoen ved dårlige betalere reduseres, og oppgjøret utbetales etter kort tid.

Det arbeides med elektronisk direkteoppgjør som vil sikre svært kort behandlingstid og en elektronisk sikring av at utbetalingen er i tråd med regelverket. Dette tilbudet fra NAV er foreløpig ikke kommet i gang på en slik måte at det kan anbefales.

Aril JulNilsen 

Seniorkonsulent